y Jumbo Groenewegen. Een rijke historie sinds 1929 | Jumbo Groenewegen

Over Jumbo Groenewegen

Ruim 90 jaar ervaring

Groep Jumbo Groenewegen

De Jumbo Fabriek van Aanhangwagens en Opleggers bevindt zich op de hoofdvestiging in Helmond en omhelst de ontwikkelingsafdeling, prototypebouw, speciaal bouw, carrosseriebouw, verkoop, verhuur en service. De Groep Jumbo Groenewegen B.V. levert kwalitatief hoogwaardige opleggers en aanhangwagens in het topsegment van de markt. Het is geen toeval dat een groot deel van alle geproduceerde Jumbo en Groenewegen voertuigen nog altijd rondrijdt op onze wegen, meer dan 80%.

Jumbo

Het merk Jumbo vindt zijn oorsprong in 1927, toen de eerste generatie Van der Meulen begon met het produceren van transportmiddelen. De ‘Jumbo’ productlijn omvat voornamelijk speciale aanhangwagens en maatwerk opleggers die gebouwd worden om decennialang mee te gaan. Daarnaast zijn de Jumbo B-doubles en andere LZV oplossingen niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld.

Groenewegen

Het merk Groenewegen werd in 1931 in Rotterdam opgericht en was jarenlang te vinden in de top 3 van grootste spelers op de Nederlandse markt. Het ‘Groenewegen’ logo prijkt vooral op de voertuigen die gebouwd worden voor de transporteur die een traditionele, robuuste standaardoplegger nodig heeft. Denk hierbij o.a. aan schuifzeilwagens met hardhouten vloer, heavy duty containerchassis; en vooral ons paradepaardje, de Groenewegen kastenoplegger.

Op ons YouTube kanaal zijn video’s te vinden van Jumbo Groenewegen met demonstraties over het gebruik van onze oplegger en aanhangwagens. Zo is onder andere te zien hoe een LZV container combinatie ingezet kan worden. Op het kanaal is ook te zien hoe een dubbel uitschuifbare aanhangwagen van Jumbo Groenewegen gebruikt dient te worden. Er zullen in de loop der tijd nog meer video’s komen. Mochten er bepaalde wensen zijn ten aanzien van demonstratievideo’s dan horen wij dat graag.

Een rijke historie

Groep Jumbo Groenewegen is door een fusie van Jumbo en Groenewegen in 2011 ontstaan. Maar de historie van beide merken gaat veel verder terug. De geschiedenis van Jumbo in Helmond kan teruggevoerd worden tot 1886. In dat jaar werd door de Heer Sjef van der Meulen een bedrijfje opgericht wat een ijzerwinkel, wapenhandel en smederij omvatte.

Vanuit de smederij ontstond een fietsenhandel, motorhandel en later autohandel en een garagebedrijf.

$image_r['alt']
$image_l['alt']

Geschiedenis van Jumbo

Het garagebedrijf was in eerste instantie voor personenwagens, maar in die tijd was veel behoefte aan vrachtwagens. Daarom werden er in het garagebedrijf personenwagens omgebouwd tot vrachtwagens. Dit werd gedaan door de carrosserie in 2 delen te zagen en het achterste deel werd vervangen door een laadbakje. Al snel bleek echter dat het laadbakje te klein was en daarom werd ook het chassis in 2 delen gezaagd en verlengd. Door het vergroten van het laadvermogen liep men echter tegen het probleem aan dat de assen te licht waren. Dit werd opgelost door een 3deas te plaatsen. Na wat technische uitdagingen te hebben overwonnen was de tandem-as geboren. Het laadvermogen was op dat moment zo’n 1500kg. Zoals het gaat wilden men steeds meer in één keer kunnen vervoeren. De motoren op dat moment waren het probleem niet, die hadden voldoende kracht, maar de assen waren te licht. Dit werd opgelost door een aanhangwagen te maken die achter het vrachtwagentje werd gehangen.

De firma van der Meulen was in die tijd ook een transportbedrijfje voor de textielindustrie in Helmond. Een leuke anekdote uit die tijd is dat met textiel moest vervoeren vanuit Helmond naar Berlijn. Zo’n trip kon bij tegenslag wel eens oplopen tot 4 maanden. De vrachtwagen met aanhangwagen was vol beladen, omdat Nederland vlak is ging dat nog wel, maar in Duitsland werd men geconfronteerd met bergen. En de wegen waren natuurlijk niet veel meer dan een verhard zandpad. Daarom moest men bij elke berg de vracht in delen over de berg brengen. Dat zorgde natuurlijk al voor veel vertraging. Maar als er iets kapot ging, en in die tijd gebeurde dat regelmatig, dan kon men geen wegenwacht bellen. Het kon dagen duren voordat een klep, zuiger of wiel vervangen kon worden.

De behoefte aan aanhangwagens werd steeds groter, daarom werd in 1927 een pand aangekocht in Mierlo-Hout. Hier werd de Jumbo fabriek gebouwd. Heden ten dagen zit Jumbo Groenewegen nog altijd op die zelfde locatie.

$image_r['alt']
$image_l['alt']

In de nieuwe fabriek werden aanvankelijk Ford chassis verlengd en veranderd in een 6 wieler. Later werd een geheel nieuw chassis gemaakt, waaronder dan Ford assen werden gemonteerd en waarin een Ford motor werd aangebracht. Na 1929 werden ook vaak zwaardere motoren gebruikt van Hercules of Lycomming. Assen van de firma Timken en stuurhuizen van Rass werden zelfs helemaal uit Amerika geïmporteerd. Het laadvermogen van de vrachtwagens in die tijd was ongeveer 6000kg. De vrachtwagen werden in kleine series geproduceerd in Helmond, maar men kon niet opboksen tegen concurrentie uit Amerika. Daar werden al vrachtwagens geproduceerd aan de lopende band, deze vrachtwagens werden tegen lagere prijzen in Europa verkocht. Daarop werd besloten te stoppen met productie van auto’s en vrachtwagens en zich volledig te richten op opleggers. De oorlogsjaren waren zwaar. In 1939 werd een deel van de fabriek in beslag genomen door het Nederlandse leger om daar aan materieel te kunnen werken.

In de oorlogsjaren werden nog wel enkel opleggers gebouwd voor de civiele markt, maar materiaal voor productie was uiteraard schaars.

Na de oorlog was de vraag naar opleggers en aanhangwagens groot, echter materiaal was nog altijd schaars. Alleen ijzer was in die tijd vrij goed verkrijgbaar, alle andere onderdelen, zoals assen, remtrommels, ventielen, veren en kogelkransen moesten zelf vervaardigd worden. Na 1949 ging het beter met de Nederlandse industrie, daardoor konden weer meer onderdelen ingekocht worden door gespecialiseerde bedrijven.

 

In 1952 ging de leiding van de Jumbo fabriek over van de eerste generatie van der Meulen naar de tweede generatie van der Meulen. De eisen aan de opleggers en aanhangwagens werden steeds hoger. Ter illustratie, in 1946 werden bijna uitsluitend 5 en 6 tons aanhangwagens geproduceerd en een enkele 10 tons oplegger. In 1959 werd slechts één 5 tons aanhangwagen geproduceerd, enkele 7 tons, maar voornamelijk aanhangwagens van boven de 9 ton. Bij opleggers was het net zo. Bijna alle opleggers die gebouwd werden zaten boven de 16 ton.

 

In die periode had Jumbo al een voorsprong op de concurrentie omdat men lagere aanhangwagens kon produceren dan de concurrenten, boden de aanhangwagens van Jumbo meer laadvermogen. Bijvoorbeeld met het vervoer van kisten kon al snel 10% meer vervoerd worden met een Jumbo aanhangwagen.

$image_r['alt']
$image_l['alt']

Geschiedenis van Groenewegen

Groenewegen startte in 1931 aan de Schans 150-152 in Rotterdam. Vanaf het begin heeft Groenewegen zich toegelegd op de productie van wegtransportmiddelen. In 1957 werd de productie uitgebreid met een tweede productielocatie in Etten-Leur, dat in de jaren daarna uitgroeide tot de hoofdvestiging van de onderneming.

 

Het persbericht uit die tijd:

“Op 27 april j.l. opende de in Rotterdam gevestigde aanhangwagenfabriek C. Groenewegen N.V. een tweede fabriek in het West-Brabantse Etten-Leur. Dat voor de uitbreiding van het bestaande bedrijf een plaats gekozen werd, die op meer dan 50 kilometer afstand ligt, moge op het eerste gezicht enige verwondering baren. Wanneer men echter weet, dat een zeer groot aantal arbeiders dagelijks in bussen vanuit geheel West-Brabant op en neer naar Rotterdam wordt vervoerd, dan kan een streven om een -zij het gering- aantal van deze arbeiders dicht bij hun woonplaats werk te verschaffen slechts worden toegejuicht. De verspilling van tijd en hoge vervoerskosten waarmede het vervoer van arbeiders over langere afstanden gepaard gaat, kan niet dan alleen met drastische maatregelen worden aangepakt!
In de nieuwe vestiging van Groenewegen N.V. te Etten-Leur zullen niet alleen constructiewerkzaamheden verricht worden, doch deze zal vooral ook dienen als een belangrijk steunpunt voor serviceverlening, terwijl dit bedrijf verder ook als garagebedrijf emplooi hoopt te vinden. De plaats van vestiging in het nieuwe en steeds belangrijker wordende Industriepark aan de Parallelweg, doet zonder meer aannemen, dat deze hoop een wel zeer grote kans heeft om in vervulling te gaan.
Op de aan de opening verbonden expositie van producten van G. Groenewegen N.V. werd als primeur voor Europa een 9-tons aanhangwagen getoond met rubbervering, welke nader besproken wordt.”

$image_r['alt']
$image_l['alt']

In 1962 richtte Groenewegen de eerste verhuurmaatschappij voor opleggers en aanhangwagens in Nederland op. In de jaren ’70 en ’80 specialiseerde Groenewegen zich verder als producent van opleggers en aanhangwagens volgens specificatie van de opdrachtgever, met de nadruk op kwaliteit en innovatie. In 1987 werd in Etten-Leur een terrein van 5 hectaren aangekocht, waar de service werkplaats en de verhuurvloot sindsdien zijn ondergebracht.

 

Sinds 2007 had Groenewegen een eigen vestiging in Bosnië Herzegovina. Klanttevredenheid, transport innovatie en de laagst mogelijke operationele transportkosten staan bij Groenewegen al bijna 80 jaar centraal. Vanaf 2011 is Groenewegen samen gegaan met Jumbo Trailers. Vanaf dat moment is Groep Jumbo Groenewegen ontstaan.

Kunnen wij u verder helpen? Neem direct contact met ons op