Jumbo Groenewegen is specialist in de LZV combinatie, waarbij gebruik wordt gemaakt van een B-double of een Dolly.
Een LZV is een extra lange en zwaardere vrachtwagencombinatie van maximaal 25,25 meter lengte en maximaal 60 ton in Nederland. Let wel, in andere landen wijkt de wet- en regelgeving rond LZV af van Nederland. Jumbo Groenewegen is specialist in de LZV combinatie, waarbij gebruik wordt gemaakt van een B-double of een Dolly.
Jumbo Groenewegen is specialist in de LZV waarbij gebruik wordt gemaakt van een B-Double of een Dolly. Het voordeel van een LZV combinatie is dat het brandstofverbruik nauwelijks stijgt. Hierdoor wordt er behoorlijk wat brandstof bespaart per 1000kg aan vracht. Onder andere hierom wordt LZV ook wel de ecocombi genoemd.
De B-doubles van Jumbo Groenewegen worden uitgerust met een naloop fusee as om aan de wettelijke draaicirkel te voldoen. Het asstel is uitschuifbaar en zodanig beveiligd dat er niet mee weggereden kan worden zonder dat het asstel beveiligd is. De B-doubles zijn zeer robuust en gebruiksvriendelijk gebouwd. Uiteraard kunnen de B-doubles uitgevoerd worden in zowel een schuifzeilopbouw als in een plywood opbouw. Een B-double van Jumbo Groenewegen kan ook geleverd worden als containerchassis.
Een dolly is met name geschikt wanneer uw huidige wagenpark bestaat uit bakwagens en opleggers. Met het plaatsen van een Dolly tussen de bakwagen en de oplegger kunt u ook LZV gaan rijden. Voor een 1-assige als een 2-assige dolly kunt u bij Jumbo Groenewegen terecht. Daarnaast kunt u kiezen voor een laaggekoppelde als een hooggekoppelde Dolly.
Als u LZV wilt gaan rijden met twee middenas hangwagens kan Jumbo Groenewegen u van het juiste type wagen voorzien.
Het LZV rijden is aan andere wet- en regelgeving gebonden, waarbij de Nederlandse wet- en regelgeving ook af wijkt van andere landen. In Nederland gelden enkele beperkingen ten aanzien van vervoeren met LZV. Er mag alleen op door de RDW vrijgegeven routes gereden worden en bij mist of extreme weersomstandigheden mag er niet gereden worden. Verder geldt er een algeheel inhaalverbod voor een LZV en moet de chauffeur een extra rijopleiding gehad hebben (en deze succesvol afgerond hebben).
Daarnaast zijn er nog een aantal technische eisen aan een LZV. Dit heeft met name te maken met het remsysteem, spiegels, aslastmeetsysteem en vermelding van extra lang vervoer aan de achterzijde van de combinatie. Heeft u vragen of behoefte aan advies over het LZV rijden en welke combinatie daar het beste bij past? Neemt u dan contact met ons op, we voorzien u graag van advies.
Wij bieden u altijd een oplossing voor uw vervoer.